NOWE KOMPETENCJE TO NOWE SZANSE ZAWODOWE
W tegorocznej edycji procedury konkursowej POKL (Program Operacyjny Kapitał Ludzki - 2011 r.) do etapu oceny merytorycznej zakwalifikowano 21 wniosków złożone przez placówki Oświatowe z terenu województwa Podkarpackiego, z których tylko 3 skierowano do realizacji. Wniosek „ Szkoły - Zwierza” znalazł się na 1 miejscu, uzyskując 93 punkty (na 100 możliwych) co się przekłada na 450 tys. zł na realizacje projektu w okresie 3 lat jego trwania. Autorem projektu jest nauczyciel tej szkoły (doradca metodyczny) Stanisław Wójciak, który także będzie kierował jego realizacją.
Zespół Szkół im. ks. dra J. Zwierza (ZS)w Ropczycach jest szkołą wieloprofilową, z dominującymi kierunkami mechanicznymi. Podstawowym problemem kształcenia zawodowego ,w tej szkole są zbyt wąskie kwalifikacje oraz braki w wyposażeniu pracowni co uniemożliwia ćwiczenie umiejętności rysowania i projektowania na komputerze (CAD/CAM) oraz technik pomiarowych i braki w zakresie praktycznych umiejętności absolwentów . Wg danych PUP w Ropczycach oraz rozmów z naszymi absolwentami poszukującymi pracy,(także monitoringu losów absolwentów prowadzonego przez szkołę) pracodawcy oczekują szerszych kwalifikacji niż te jakie otrzymują uczniowie kończąc naukę w szkole w oparciu dotychczasowe programy nauczania, oraz praktycznych umiejętności pozwalających bezpośrednio przystąpić do pracy na CNC (obrabiarkach sterowanych numerycznie). Praktyki uczniowskie w zakładach pracy nie dostarczają rzeczywistych umiejętności, bowiem zakłady które przyjmują naszych praktykantów nie mają warunków na pogłębione szkolenie. Rozwiązaniem tego problemu, ujętym w projekcie zakwalifikowanym do realizacji są miesięczne praktyki uczniowskie /staże/ w okresie wakacyjnym. Znaną także potrzebą w zakresie doskonalenia procesu kształcenia zawodowego jest także zwiększenie godzin zajęć CAD/CAM oraz technik pomiarów warsztatowych. Problemem jest ilość godzin rys. tech. przewidzianych w programach oraz to że zajęcia w tej szkole prowadzone są na programie Bridge - CAD , który nie daje pełnych możliwości. Szkoła dotychczas nie posiadała środków na zakup zawansowanych programów CAD, Solid Edge 2010ST, CAM Edukacja, oraz nowoczesnego sprzętu pomiarowego. Dlatego w ramach projektu zaplanowano ich zakup , przeszkolenie nauczyciela ,doposażenie sprzętowe w urządzenia pomiarowe, oraz dodatkowe zajęcia dla grupy potrzebujących takiego wsparcia. Konieczne są także modyfikacje programów nauczania, zwiększająca ilość godzin rys. tech. teorii spawania, oraz doposażenie pracowni w plotery i nowoczesne programy CAD. W programach nauczania w zawodzie mechanik samoch. taką potwierdzoną potrzebą są umiejętności spawania. Dlatego zaplanowano opracowanie i wdrożenie jego modyfikacji , pozwalające uzyskać dodatkowe kwalifikacje spawania /z certyfikatem/.Wynika to również z tego, że wiodące zakłady pracy: "Gloria", "Hispano -Suiza", "WSK", a także nowe inwestycje na terenie ropczyckiej podstrefy Spec. Strefy Ekonom. w rozmowach ze szkołą zgłaszają zapotrzebowanie na mechaników z uprawnieniami spawaczy z certyfikatem, oraz operatora CNC. Klasa I i II mechatronik uzyska na drodze modyfikacji programu wiedze z zakresu CNC, a po ukończeniu kursu praktycznego w CKP otrzyma dodatkowo certyfikat operatora CNC. Nasilającym się problemem KZ jest niski poziom umiejętności w zakresie matematyki, z jakim przychodzą uczniowie do naszej szkoły z gimnazjów. Następstwem tego jest rezygnacja uczniów z dalszej nauki w szkole , gdyż nie radzą sobie z przedmiotem oraz % odsiewu. Niepokojące są także wyniki z matury oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe . W ramach przeciwdziałania problemowi bezrobocia wśród absolwentów zaplanowano w projekcie wsparcie uczniów w postaci doradztwa zawodowego, oraz planując utworzenie Szkolnego Ośrodka Kariery /SzOK/. Wypracowane doświadczenia i zmodyfikowane programy zastosowane będą w pozostałych szkołach powiatu prowadzących te same kierunki kształcenia, a osiągane efekty realizacji projektu publikowane w mediach / i prasie oświatowej/.
Działania w ramach projektu, realizowane będą w postaci następujących zadań:
- Matematyka dla klas I ( wyrównywanie zaległości przynoszonych z Gimnazjów)
- Ma tematyka dla maturzystów ( zajęcia pomagające w przygotowaniu do matury)
- Języka angielski dla maturzystów ( pozwalające lepiej przygotować się do matury
i uzyskać certyfikat z języka angielskiego)
- Operator CNC ( pozwalające klasom „mechatronik” uzyskać certyfikat operatora CNC)
- Spawacz MAG ( pozwalające klasom „mechanik samochodowy” uzyskać certyfikat spawacza MAG
- Staże zawodowe w okresie wakacyjnym dla posiadających uprawnienia CNC
w zakładzie z certyfikatem ISO
- Doradztwo zawodowe , funkcjonowanie Szkolnego Ośrodka Kariery, oraz Dni Kariery Zawodowej
Opr. SK |