Nowe kompetencje Drukuj
Wpisany przez Administrator   
czwartek, 20 października 2011 10:51

NOWE KOMPETENCJE TO NOWE SZANSE  ZAWODOWE

 

 W  tegorocznej edycji procedury konkursowej POKL  (Program Operacyjny Kapitał  Ludzki - 2011 r.) do etapu oceny merytorycznej zakwalifikowano 21 wniosków złożone przez placówki Oświatowe z terenu województwa Podkarpackiego, z których tylko 
3 skierowano do realizacji.  Wniosek „ Szkoły - Zwierza” znalazł się na 1 miejscu, uzyskując 93 punkty (na 100 możliwych) co się przekłada na 450 tys. zł na realizacje projektu w okresie  3 lat jego trwania. Autorem projektu jest nauczyciel tej szkoły (doradca metodyczny) Stanisław Wójciak, który także będzie kierował  jego realizacją.




Zespół Szkół im. ks. dra J. Zwierza (ZS)w Ropczycach jest  szkołą wieloprofilową,
z dominującymi kierunkami mechanicznymi. Podstawowym problemem kształcenia zawodowego ,w tej szkole są  zbyt wąskie  kwalifikacje oraz braki w wyposażeniu pracowni co uniemożliwia ćwiczenie umiejętności rysowania i projektowania na komputerze (CAD/CAM) oraz  technik pomiarowych i braki w zakresie praktycznych  umiejętności absolwentów . Wg  danych  PUP w Ropczycach oraz rozmów z naszymi absolwentami poszukującymi pracy,(także monitoringu losów absolwentów prowadzonego przez szkołę) pracodawcy oczekują szerszych  kwalifikacji niż te jakie  otrzymują uczniowie kończąc naukę w szkole w oparciu  dotychczasowe programy nauczania, oraz  praktycznych umiejętności pozwalających bezpośrednio przystąpić do pracy na CNC (obrabiarkach sterowanych numerycznie). Praktyki uczniowskie 
w zakładach pracy nie dostarczają rzeczywistych umiejętności, bowiem zakłady które przyjmują naszych praktykantów nie mają warunków na pogłębione szkolenie. Rozwiązaniem tego problemu, ujętym w projekcie zakwalifikowanym do realizacji  są miesięczne  praktyki  uczniowskie /staże/ w okresie wakacyjnym.   Znaną także potrzebą w zakresie doskonalenia procesu kształcenia zawodowego jest także zwiększenie  godzin zajęć CAD/CAM oraz technik pomiarów warsztatowych. Problemem jest ilość godzin  rys. tech.  przewidzianych w programach oraz to że zajęcia  w tej szkole  prowadzone są   na  programie Bridge - CAD , który nie daje pełnych możliwości. Szkoła  dotychczas nie posiadała środków na zakup zawansowanych programów CAD, Solid Edge 2010ST, CAM Edukacja, oraz nowoczesnego sprzętu pomiarowego. Dlatego w ramach projektu  zaplanowano ich zakup , przeszkolenie nauczyciela ,doposażenie sprzętowe  w urządzenia pomiarowe, oraz dodatkowe zajęcia dla grupy potrzebujących takiego wsparcia. Konieczne są także modyfikacje programów nauczania, zwiększająca ilość godzin rys. tech. teorii spawania, oraz doposażenie pracowni w plotery
i nowoczesne programy CAD. W programach nauczania w  zawodzie mechanik samoch. taką potwierdzoną  potrzebą są umiejętności  spawania. Dlatego  zaplanowano  opracowanie i wdrożenie jego modyfikacji , pozwalające uzyskać dodatkowe kwalifikacje  spawania /z certyfikatem/.Wynika to również z tego, że wiodące zakłady pracy: "Gloria", "Hispano -Suiza", "WSK", a także nowe inwestycje na terenie ropczyckiej podstrefy Spec. Strefy Ekonom. w rozmowach ze szkołą zgłaszają zapotrzebowanie  na mechaników
z uprawnieniami spawaczy z certyfikatem, oraz operatora CNC. Klasa I i II mechatronik uzyska na drodze modyfikacji programu wiedze z zakresu CNC, a po ukończeniu kursu praktycznego w CKP otrzyma dodatkowo certyfikat operatora CNC. Nasilającym się problemem KZ jest  niski poziom umiejętności w zakresie matematyki, z jakim przychodzą uczniowie do naszej szkoły z gimnazjów. Następstwem tego jest rezygnacja uczniów z dalszej nauki w szkole , gdyż nie radzą sobie z przedmiotem oraz % odsiewu.  Niepokojące są  także wyniki z matury oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe .

W ramach przeciwdziałania  problemowi  bezrobocia wśród absolwentów zaplanowano w projekcie wsparcie uczniów w postaci doradztwa zawodowego, oraz planując utworzenie Szkolnego Ośrodka  Kariery /SzOK/.  Wypracowane doświadczenia
i zmodyfikowane programy zastosowane będą w pozostałych szkołach powiatu prowadzących te same kierunki kształcenia, a osiągane efekty realizacji projektu publikowane w mediach / i prasie oświatowej/.


Działania w ramach projektu, realizowane będą w postaci następujących zadań:

 

  • Matematyka dla klas I ( wyrównywanie zaległości  przynoszonych z Gimnazjów)
  • Ma tematyka dla maturzystów ( zajęcia  pomagające w przygotowaniu do matury)
  • Języka angielski dla maturzystów ( pozwalające lepiej przygotować się do matury
    i uzyskać certyfikat  z języka angielskiego)
  • Operator CNC ( pozwalające klasom „mechatronik” uzyskać certyfikat operatora CNC)
  • Spawacz MAG ( pozwalające klasom „mechanik samochodowy” uzyskać certyfikat spawacza MAG
  • Staże zawodowe w okresie wakacyjnym  dla posiadających uprawnienia CNC
    w zakładzie  z certyfikatem ISO
  • Doradztwo zawodowe , funkcjonowanie Szkolnego Ośrodka Kariery, oraz Dni Kariery Zawodowej

Opr. SK

Poprawiony: czwartek, 20 października 2011 11:19